Philippine Radio

One Radio Network Must Go (and Another Must Gain)

[AUTHOR’S NOTE AND WARNING: The annual Big Reveal or the August Roast this year is on TV5. Initially, it was supposed to be about Sports5’s broadcast overlap with FIBA Asia Cup tomorrow and the 29th Southeast Asian Games on the 19th but due to PTV’s return to cover the latter after 10 years, it was shelved and it will be focused on TV5’s radio counterpart. As usual, this banter might be offensive; reader’s discretion is advised.]

Whose radio network is getting rekt this year?

RECENTLY, a fad in the national social media landscape titled “One Must (or Has To) Go” asked respondents just one of the choices – whether food or a thing – would be abandoned for the rest of their life. Of course, The Turf won’t beat out of this.

If there’s one radio network that has to go, according to the Boses ng Madla poll since July 17, most of them responded that they would ditch those from TV5 (i.e. Radyo5) with 38.71%.*

Indeed, this is how Ralph Domingo, the webmaster of From the Tube, perceived and described after few years of concerned monitoring as his constructive criticisms fall on deaf ears.

Since 2010, Radyo5 defied the typical FM landscape of being all-music by adding news, talk, and public affairs. Throughout their running lives, they catered to the public utility vehicles (especially the LTFRB-defending taxi drivers) and established their Taxi Squad but as of now, we are unsure of the latter’s whereabouts.

Last year, their programming began to change as some famous personalities were displaced to serve the Duterte administration and their important news coverage related under this Presidency were downplayed.

This mishandling and dismal performance let station manager Gladys Lana-Lucas accountable and hence, surrendered to The Philippine Star President Miguel Belmonte’s hands. Ralph made a laundry list for him but sadly, none of them is implemented, as he is still preoccupied on their family-owned newspaper company.

He lamented Reliance that they are heavily “living on borrowed time.” Hold that Cueshé’s song for a moment.

It is no wonder that Kevin Trinidad, Ralph’s former blog visitor, who used to believe in all TV5’s divisions as an alternative to the duopoly, now boisterously mocked over it and abandoned that patronage after realizing their constant failures.

This begs a comprehensive question, “If Radyo5 finally gave up, who will take its place?

One of my colleagues, John Rodrigo Diaz Valdez suggested that his hometown broadcaster, Brigada, should be its prospective replacement.

Doing some background checks, the tri-media organization was founded by former Bombo Radyo anchor Elmer Catulpos in 2005 in General Santos City as a daily tabloid newspaper for Mindanao. Two years later, he diversified to health-line products and in 2009 to the radio (a year before Radyo5’s turn). Shortly after the airwave inception, it became Top 2 radio station in the GenSan market. It was not until 2013 when they expanded across the country and a year after, the Mega Manila market’s inauguration made it as a rising powerhouse ready to compete with their Manila-based giants.

THE RISING RADIO MOGUL. Elmer Catulpos is the CEO of Brigada Mass Media Corporation.

I would agree with JRDV, as I was able to hear my local Brigada station – Brigada Pampanga (DWCL 92.7 FM) – a few times beginning this year.

So what makes Brigada a better choice to replace Radyo5? There are four reasons I can enumerate.

First, although they are strikingly similar in programming structure and somehow amicable to the Duterte administration or concerning authorities in terms of news slant, they have more radio stations nationwide with 34 (six more to be aired in Palawan) running stations against Radyo5’s seven (7) – almost 6 to 1.

Second, in Mega Manila alone, Brigada’s DWEY 104.7 have the same transmitting power as Radyo5’s DWFM 92.3 with 25 kW but the former has better and consistent effective radio power (ERP) with 127.66 kW over the latter’s 75-120 kW.

Third, despite their national office in Makati City and the transmitter in Batangas City due to limited FM spacing in the metropolis, it has led to inaudibility and inaccessibility for car and cell phone radios during rush hour; still, Brigada took advantage by creating a free Android app that can live stream any of their FM stations – anywhere, real-time.

Last but not the least, instead of scouting third party advertisers – which is risky if the commercial radio prospects continue to fail – Brigada decided to sustain their own revenue by selling and promoting, as mentioned earlier, their own products such as Power Cells, DriveMax, Guard-C, Panamed and Aero Lube.

That being mentioned, I reaffirmed that Brigada is a viable candidate to succeed a major radio network with a myriad of unresolved disgraceful records. For now, it is just a dream as only time will tell if Manny V. Pangilinan finally decides to wave the white flag over the division and to divest that segment entirely to Mr. Catulpos.


*The other results of the initially established BnM poll were as follows: MBC with 21.51%, GMA with 13.98%, ABS-CBN with 11.83%, PBS with 5.38% and others (including Brigada) with 8.60%. Adjustments of the other responses will be posted.


Like Timow’s Turf on Facebook!

Photo credits:

  • Electronic Design
  • MindaNews / Rommel G. Rebollido

Timow’s Turf Midyear Report 2017 (Part 3)

WE ARE OFFICIALLY in the midpoint of 2017 and for the past six months, the Philippine media landscape changed faster than anyone could have guessed.

Here on Timow’s Turf, we will focus on the moments that transpired the first half of the year. Welcome to

Welcome to the Turf’s Midyear Report 2017.

If you missed out Parts 1 and 2, click on the following parts before wrapping up to Part 3.

(more…)

Of Radyo Kontra Droga 98.3 FM and of the Anti-Pirate Radio Law

[Requested by Ian Santos]

[DISCLAIMER: This post is neither associated with Radyo Kontra Droga nor with the National Telecommunications Commission. It is for information and educational purposes only.]

Ron Cruz (sitting, in white) is the mastermind behind Radyo Kontra Droga 98.3 FM in Manila. The station was acclaimed as pirated upon receipt from the PHRadio Group.

IS THE WRITING on the wall happening for a pirated radio station?

According to a post shared in the PHRadio Group this past week, a letter from the National Telecommunications Commission (NTC) was received dated April 19. However, the originating post from the Facebook account (not as a page) obscured the content of the letter. Members of the group answered it either as a note of final warning or a letter of cease and desist (C&D) order.

Patrick Chin shared this post from Kontra Droga (as an account) showing the letter from the National Telecommunications Commission.

However, the exposed preliminary parts of the letter were given the suspicions. The recipient was addressed to a certain Mr. Ron Cruz who owned “Radyo Kontra Droga” 98.3 FM in Paco, Manila. The e-mail address obviously used those from his actual business, Ultralite Solar Power Hauz, on with the same location, which was promoted in Unang Hirit (GMA) and Bandila (ABS-CBN) more than two years ago.

Delving on the web, the Metro Manila’s FM frequencies are all occupied and 98.3 MHz is not even registered and licensed to permit by the NTC, not given a legitimate franchise from Congress and no publicity was ever recognized to the public.

The Turf reasoned deductively that when their daytime operating hours of the solar panel establishment is done, they would be converted into an underground radio station, commencing daily operation from 9:00 p.m. until the wee hours of the morning.

According to Ian Santos, he believed that they are not classified as a low-power station (≤20 watts) as he estimated the transmission power of 250-500 watts.

In short, they operate a clandestine pirate station. They are illegal under Act No. 3846 and it may interfere their neighbors’ frequencies. In this case, it may affect Home Radio 97.9 and the classical music station DZFE 98.7.

So, how will they stop and taste the arm of the law?

Learn from the news item from UNTV’s Ito Ang Balita last July 8, 2013.

The police and the NTC will raid and padlock the premises and confiscate their equipment. If the erring personnel have been named and have been known, they will be fined 300 pesos and will be sentenced for three months in jail.

In this case, so much for being the die-hard supporters of President Rodrigo Duterte (or DDS) like Mr. Cruz that they can’t even discipline themselves, especially in complying the common broadcast laws. That said, their new slogan upon their hopeful prevailing justice will be taunted vocally, “Kontra droga pa man, pirata pala naman” or possibly place a cardboard written in a permanent marker, “Pirata ako, ‘wag tularan.”

However, the Turf is not done just yet, because we need to share the thoughts on how that anti-pirate radio law is working this year:

It’s lamentable how the said penalty imposed a ridiculous amount and term is fined and served right now since it was passed back then: P 300 before is worth thousands of pesos in today’s terms and three months — classified under arresto mayor — is rather a short sentence for an imprisonment over this nominal delict.

Although the Congress has the constitutional right to amend the existing law to impose even more stiff penalties on radio piracy, the author thinks that they have to serve progressively up to prision correcional (up to six years).

Nevertheless, the monitoring of unexpected happenings in the radio spectrum shall not cease after this case is solved.


Like Timow’s Turf on Facebook

Photos courtesy of Facebook. Screenshot courtesy of the author.

Radyo ng Bayan to get an AM makeover this June

[Requested by Jared Kenneth Ferrer]

Beginning June 1, Radyo ng Bayan (DZRB 738 kHz in Metro Manila) will become RP1.

RADYO NG BAYAN is getting a cosmetic makeover next month.

Beginning June 1, the branding of DZRB-AM 738 kHz (for Metro Manila) will be face-lifted as RP1.

The initials RP — a former two-letter initial for the formal name of our country — actually stands for Radyo Pilipinas, which also shares the name of their overseas shortwave radio station.

This move is part of Martin Andanar’s master reorganization plan for the state-owned media; it is obviously patterned after their FM counterparts: FM2 (DWBR) 104.3 MHz and the upcoming FM1 87.5.

Using that logical reasoning, the remaining stations under their current holding agency, Philippine Broadcasting Service (PBS), might treat the current Sports Radio DZSR 918 as RP2 and Radyo Magasin DZRM 1278 as RP3. The Turf’s aforementioned deductive renaming is speculative until Andanar himself will officially announce the rebranding balance.

With such identity change impending, one of their programs will be in the big question. Will the all-out simulcast of Radyobisyon — since 2014 — be affected over that renaming row? Mostly not, as it will just be a cosmetic change over the master script.

Aside from Radyobisyon, Ben Tulfo, a very popular TV and radio personality yet a rock-solid President Duterte apologist that has a significant fandom of its online counterparts, will reportedly have his own eponymous show “unfiltered” this month.

Despite that move and the reorganization under the proposed yet potentially lasting People’s Broadcasting Corporation (PBC), their services will remain the same when it comes to delivering pro-administration news not just only the Palace’s press conferences but also acts as the driver of initiatives from their government agencies.

In short, they are still publishing political propaganda whatever the sitting President pleases, which is a contradiction of their master plan of turning their media to be editorially independent and credible.

Such prime example was the #RealNumbersPH forum yesterday. They clarified the related significant figures from the concerned agencies regarding the War on Drugs and the associated extrajudicial killings (EJKs) such as the Philippine Drug Enforcement Agency (PDEA), Philippine National Police (PNP), Department of Health (DOH) and the Department of Social Welfare and Development (DSWD) from “fake numbers” that was reported on the common media outlets for 10 months.

That being said, the step of renaming Radyo ng Bayan into RP1 will not affect their generally established taste and preference of AM frequency listenership either on a short or on a long term.


Like Timow’s Turf on Facebook

Photo courtesy of PBS/RadioNowOnline.com

Mocha’s radio show gets suspended over insult vs. VP Leni

mocha-uson

Mocha Uson faced suspension over her remarks against Vice President Leni Robredo last Sunday on her radio show on DZRH.

REAP what you show, este, sow.

Social media mavens heed this advice to Mocha Uson after her radio-TV program last Sunday (March 18) on DZRH was suspended for her malicious comment against Vice President Leni Robredo.

The 34-year-old entertainer turned apologist-propagandist of President Rodrigo Duterte and recently, an MTRCB board member berated the second highest official — as she does habitually over social media — on her eponymous weekly commentary show.

According to the Philippine Daily Inquirer, Jozy Acosta-Nisperos, head of the civil society group The Silent Majority — which supported the Roxas-Robredo campaign last year, filed the complaint. The group pointed out in a formal letter that Uson went out of bound of decency.

The correspondence excerpted her red-handed remark:

“’Kasi nga sinungaling ka at fake news ka… Huwag mong araw-arawin ang katangahan mo! Expletive (bleeped out)… Bumili ka ng utak! … Nakakahawa na yang katangahan mo … Sobra lang talagang nakakagalit ang kabobohan ng babae na to…’ ” (You are a liar and a bearer of fake news. Don’t share your stupidity every day! Buy a brain! Your stupidity is infectious. It made me irritated over her stupidity.)

In addition, Uson again attacked the mainstream media as “presstitutes” because they care about “getting paid rather than contributing positively to the country.”

The letter pointed out the 2007 Broadcast Code of the Kapisanan ng mga Broadkaster ng Pilipinas (KBP) that Uson is liable for violating certain provisions, particularly Article 2: Analysis and Commentaries.

“Sec. 2. Public affairs programs and commentaries shall be handled only by persons who have thorough knowledge of and practice broadcast ethics.

“Sec. 4. Public affairs programs shall strive to elicit responsible views on public issues, concerns and events from all sectors of society.

Uson’s timing to berate her was in response of her video message on the ‘palit-ulo’ scheme during the running war on drugs that will be presented to the United Nations and in the light of filing an impeachment case against President Duterte by Magdalo party-list Representative Gary Alejano. His case focused on corruption, betrayal of public trust and treason, where the latter has a recent emphasis over Benham Rise in the eastern seaboard of Luzon where he persistently downplay the maritime case to ease ties with its hegemonic claimant and rival, China.

Vice President Robredo, despite her criticism, repeatedly denied the plans to oust him as a form of “destabilization plot.”

That being said, Uson should realize her mistake before she will make the Elizalde ancestors spin in their graves if she does it again. Then, how can we teach her a lesson if she’ll rant over back in her comfort zone to serve her suspension?

As Ymman Jake Biaco thought, it would be humiliated if their owner, Manila Broadcasting Company (MBC), and their staff were called out by the KBP (since one of them is in heading the association) and they might impose a heavy sanction over this issue — though not necessarily a revocation of membership.


Anong masasabi mo, mga ka-TTS (Timow’s Turf supporters)?

Angel vs Mocha.gif


Like Timow’s Turf on Facebook

Photo courtesy of ABS-CBN and Giphy.com

Wish FM’s YouTube channel reaches 1 million subs

[This post is dedicated to radiophile birthday celebrant, MC “Cool Mac” Capulong.]

Wish 107.5

Wish FM 107.5 made a distinguishing milestone of FM radio. Their YouTube channel reached 1 million subscribers yesterday, March 15.

WISH FM 107.5 (DWNU-FM) heralded a distinctive achievement that has never done before; their YouTube channel has reached the 1 million subscribers mark.

Their YouTube channel contains mostly performances from local artists showcasing their original compositions and/or covers of all-time hits on the mobile radio booth fittingly called the “Wish FM Bus,” since 2014, although several foreign acts performed there. One example of them was The Moffatts, with their famous signature song, “I’ll Be There for You” were able to draw its Batang 90s fans on both sides prior to their leg of the Farewell Concert tour three weeks ago.

The said remote “Wischlusive” performances are part of their radio program “The Roadshow,” which can be seen on “Wish 107.5 TV” on UNTV 37, weekdays from 4:30-5:30 p.m.

Who would’ve thought an underdog in the FM band achieve such an accomplishment?

Are they loyal listeners? Well, maybe.

Fans? Pwede.

What about radiophiles? Pwede rin.

However, the other sector that helped them achieve that goal is the outsiders. No, they’re not necessarily those who are outside of the bus but those YouTube channels, outside of the country, with their chock-full of reaction videos.

Despite the religious ownership and its slant like those in their TV counterpart and like their rival religious groups, they prioritize innovation.

The mobile radio booth is not a new concept for them as their sister AM radio — Radyo La Verdad 1530 kHz (DWUN-AM) — began rolling around two years prior. Vehicles aside, the FM station also acquired Orban 8500 audio processor to create a consistent and clean sound output and high-definition cameras to capture their glorious 1080p visual output of Wishclusive performances.

Although the Turf would not intentionally wanted to condescend competitors, it seems mainstream FM radio stations will be jealous and envious to this news.

Nevertheless and despite the differences, Timow’s Turf congratulates the personnel behind Wish FM for reaching such an attainment. To God be the Glory!


Like Timow’s Turf on Facebook!

Photo courtesy of Progressive Broadcasting Corporation

Should the Philippines impose a license fee like the BBC?

[WRITER’S WARNING: This post may not be suitable for readers who have lack of certain academic merits and may cause political tensions. Serious yet friendly discussion is advised. Dedicated to Jerick Ilagan, John Rodrigo Diaz Valdez, Adrian Conoza and George Boone.]

bbc-studios

The British Broadcasting Corporation (BBC) is recognizable and reputable throughout the world but for the Brits’ point of view, it’s their public broadcaster and they pay for it to sustain through an annual fixed fee.

THE BBC in the United Kingdom will impose a hike after seven years of license fee freeze from £145.50 (~₱ 8,990) to £147 (~₱ 9,080), beginning April 1. Such fees from households will be used to sustain their public broadcaster. This iteration also applies to the rest of Europe. However, can you imagine if the Filipino households hold the same when it debuts? Time to share the Turf’s thought.

(more…)

Will 2020 be the new 1972 for ABS-CBN?

WARNING: This article will harass some people who will be slain and burned by the author. He is assured that he neither associates himself with the network nor he favors it. Reader discretion is so definitely advised.

ABS-CBN Broadcasting Center was raided by the military in 1972 upon of the effect of Martial Law. Come 2020, will they repeat the same method in a different scenario?

ABS-CBN Broadcasting Center was raided by the military in 1972 upon of the effect of Martial Law. Come 2020, will they repeat the same method in a different scenario?

44 YEARS AGO todayABS-CBN 2 was shut down without notice; viewers at that time became perplexed until that evening when President Ferdinand Marcos appeared and explained to his people; he declared Martial Law throughout the entire country ensuring safety from the preceding chronicles of rebellion and unrest.

However, such “quelling” was actually a forceful military takeover of their assets. Of course, it returned back to their pre-martial law owners in 1986 and nine years later, the franchise was granted by 9th Congress and ratified through Republic Act 7966 on March 30, 1995.

Everything is as good as it should be. However, the granted franchise has a provision that will last for 25 years or until March 30, 2020 — less than four years from now.

With that remaining time, extremely critical yet ignorant and irrational netizens are wishing Mother Ignacia bad karma without knowing the real process.

Here on Timow’s Turf, we will get to the bottom of this to determine the fatal path within Mother Ignacia.

(more…)