Radyo ng Bayan

Timow’s Turf Midyear Report 2017 (Part 3)

WE ARE OFFICIALLY in the midpoint of 2017 and for the past six months, the Philippine media landscape changed faster than anyone could have guessed.

Here on Timow’s Turf, we will focus on the moments that transpired the first half of the year. Welcome to

Welcome to the Turf’s Midyear Report 2017.

If you missed out Parts 1 and 2, click on the following parts before wrapping up to Part 3.

(more…)

Radyo ng Bayan to get an AM makeover this June

[Requested by Jared Kenneth Ferrer]

Beginning June 1, Radyo ng Bayan (DZRB 738 kHz in Metro Manila) will become RP1.

RADYO NG BAYAN is getting a cosmetic makeover next month.

Beginning June 1, the branding of DZRB-AM 738 kHz (for Metro Manila) will be face-lifted as RP1.

The initials RP — a former two-letter initial for the formal name of our country — actually stands for Radyo Pilipinas, which also shares the name of their overseas shortwave radio station.

This move is part of Martin Andanar’s master reorganization plan for the state-owned media; it is obviously patterned after their FM counterparts: FM2 (DWBR) 104.3 MHz and the upcoming FM1 87.5.

Using that logical reasoning, the remaining stations under their current holding agency, Philippine Broadcasting Service (PBS), might treat the current Sports Radio DZSR 918 as RP2 and Radyo Magasin DZRM 1278 as RP3. The Turf’s aforementioned deductive renaming is speculative until Andanar himself will officially announce the rebranding balance.

With such identity change impending, one of their programs will be in the big question. Will the all-out simulcast of Radyobisyon — since 2014 — be affected over that renaming row? Mostly not, as it will just be a cosmetic change over the master script.

Aside from Radyobisyon, Ben Tulfo, a very popular TV and radio personality yet a rock-solid President Duterte apologist that has a significant fandom of its online counterparts, will reportedly have his own eponymous show “unfiltered” this month.

Despite that move and the reorganization under the proposed yet potentially lasting People’s Broadcasting Corporation (PBC), their services will remain the same when it comes to delivering pro-administration news not just only the Palace’s press conferences but also acts as the driver of initiatives from their government agencies.

In short, they are still publishing political propaganda whatever the sitting President pleases, which is a contradiction of their master plan of turning their media to be editorially independent and credible.

Such prime example was the #RealNumbersPH forum yesterday. They clarified the related significant figures from the concerned agencies regarding the War on Drugs and the associated extrajudicial killings (EJKs) such as the Philippine Drug Enforcement Agency (PDEA), Philippine National Police (PNP), Department of Health (DOH) and the Department of Social Welfare and Development (DSWD) from “fake numbers” that was reported on the common media outlets for 10 months.

That being said, the step of renaming Radyo ng Bayan into RP1 will not affect their generally established taste and preference of AM frequency listenership either on a short or on a long term.


Like Timow’s Turf on Facebook

Photo courtesy of PBS/RadioNowOnline.com

The Turf’s TV Zeitgeist 2014: Media ng Bayan and 9TV

THE NEW YEAR will be handed over in 4 days but before we bid adieu to 2014, here is the look back of what happened over the boob tube on the Media ng Bayan (PTV and IBC) and 9TV.

(more…)

Collective “Media ng Bayan” to have a morning show? Tried once under Gloria

A new morning show will be underway for Media Ng Bayan this coming month.

A new morning show will be underway for Media Ng Bayan this coming month.

 

MEDIA NG BAYAN, a consortium of media outlets owned by the National Government, says that a morning show will “brighten” up your day this October.

Actually, this is not the first time a joint breakfast television  show aired. There was One Morning! Café under the predecessor, Gloria Macapagal-Arroyo’s, administration from April 9, 2007 until her last full day in Malacanang, June 29, 2010.

The said first joint morning show lasted two hours from 6 to 8 a.m. with NBN (now PTV), IBC, RPN and all PBS Radyo ng Bayan stations.

This time, under the Aquino administration via suspicious supervision of Presidential Communications Operations Office (PCOO) Secretary Sonny Coloma, they included the Philippine Information Agency and Philippines News Agency, two entities that spread government’s spin on their press releases to private media outlets, to collate into one Media Ng Bayan.

What happened after One Morning?

The last title screen of One Morning! Cafe, used from 2008-2010.

The last title screen of One Morning! Cafe, used from 2008-2010.

The host that survived, retained on Channel 4 and still seen in the small tube after the end of such breakfast show is Miss Veronica Baluyut-Jimenez, who headed the News Department and hosted the monthly documentary series, The Veronica Chronicles on PTV.

At present, the main network recently decided to pull the plug of Balitaan last August 29 and replaced with the replay of NewsLife. Good Morning Boss, since January 14, 2013, is currently the morning show from 7:00 a.m. with the late ending at 9 a.m. every weekday.

RPN 9 is no longer under the claw of the Communications Group in Malacanang despite carrying presidential speeches under the new tenant, 9TV. The current morning show on Channel 9 is Daybreak with Nicolette Henson-Hizon and Hilary Isaac. The network now enjoys positive remarks for not just editorial independence but objectivity by media watchdogs such as the Center for Media Freedom and Responsibility and Media Newser Philippines.

On the other hand, during the weekday mornings, IBC airs the live simulcast Pastor Apollo C. Quiboloy’s The Gospel of the Kingdom and the taped PMCC 4th Watch Oras ng Katotohanan.

With the scheduled joint morning show on the way soon, observers will see its end, most probably after the change of the Presidency come June 30, 2016 because continuity, like editorial independence, is not an option for government owned media outlets.

Have a good October! Inuman na!

Like Timow’s Turf on Facebook!

[First photo captured by author-admin and second extracted from logos.wikia.com, both are courtesy of People’s Television Network, Inc.]